Demokratiske samtaler

Pædagogiske inspirationsdage
11. – 13. august 2025

Den demokratiske samtale i læringsrummet, på arbejdspladsen og i samfundet

Temaet i 2025 er navngivet ”Den demokratiske samtale i læringsrummet, på arbejdspladsen og i samfundet”. Vores fokus ligger i sagens natur i læringsrummet, men det er med henblik på at sprede de gode samtaler og at skærpe evnen til at igangsætte debatter på arbejdspladserne. Og meget gerne også deltage på samfundsniveau.

Vi går til sagen fra flere forskellige interessante vinkler.

Vi skal blive klogere på vores demokratiforståelse sammen med Ulla Højmark Jensen, der har forsket i uddannelsesverdenen mhp. at højne deltagelsen og evnen til at deltage.

Sammen med Kolja Dahlin træner vi forandringskraften. Vores evne til at skabe forandringer sammen med andre.

Og så har vi 7 nøje udvalgte workshops, der angriber temaet fra hver deres vinkel, og interessante samfundsanalyser ved den demokratiske virksomhed, Analyse & Tal.

Slutteligt kommer Hakon Mosbech og binder en sløjfe med et magtperspektiv i relation til demokratiforståelsen i nutidens Danmark.

Så kom og vær med i underviser-fællesskabet om demokratiske samtaler!

Program

10.00 – 10.45

Velkommen

12.00 – 13.30

Frokost

13.30 – 17.30

Demokratisk forandringskraft v/ Kolja Dahlin

18.00 – 19.00

Soulfull mingle

19.00

Middag

11.00 – 12.00

Hvad mener vi egentlig med demokrati – og hvordan højner vi deltagelsen v/ Ulla Højmark Jensen

08.45 – 09.15

Fælles start på dagen

09.30 – 12.00

Valgfrie Workshops

12.00 – 13.30

Frokost

13.30 – 16.15

Valgfrie Workshops

16.30 – 18.00

Virksomhedsmodel og samfundsanalyser v/ Analyse & Tal

18.00 – 19.00

Soulfull mingle

19.00

Middag

21.00

Hygge i Mødestedet og på plænen

08.45 – 09.15

Fælles start på dagen

09.30 – 11.15

Magtens ansigt v/ Hakon Mosbech

11.15 – 12.00

Fælles afrunding på dagene

12.00

Frokost

Keynotes

Hvad mener vi egentlig med demokrati – og hvordan højner vi deltagelsen

v/ Ulla Højmark Jensen

Hvis en demokratisk samtale skal finde sted, må vi være enige om, hvad vi mener med det. Er det dér, hvor det rationelle argument fremføres for at overbevise andre gennem argumentation: ’vi skal være enige’ (deliberativ demokratiforståelse)? Eller handler det om, at vi ser forskellighed, modsætninger og konflikter som et vilkår, hvor formålet er at give plads til forskellighed (agonistisk demokratiforståelse)?

Hvordan kan du som underviser arbejde med at give plads til en demokratiske debat, som bidrager til, at kursister bliver myndige borgere, der ’taler med egen stemme’ og tør at gøre op med kontrol og disciplinering?

Oplægget tager afsæt i min forskning fra uddannelsesverdenen. Jeg har arbejdet med dialogisk- og diskussionsbaseret undervisning og bl.a. set på læringsmiljøers betydning og AI i uddannelsessystemet samt teknologiens muligheder for at bidrage til social bæredygtighed.

Demokratisk forandringskraft – kan du skabe forandringer sammen med andre?

v/ Kolja Dahlin

I gode demokratier har vi indflydelse på eget liv og samfundet omkring en. Men det kommer ikke af sig selv. Hvis vi venter på, at andre gør noget, vil det være for sent. Hvis vi handler som enkeltpersoner, vil det være for lidt. Men hvis vi handler i fællesskab, kan det være lige præcis nok.

Forandringskraft er en færdighed, der skal mestres. Vi skal derfor træne, hvordan vi kan samle andre om en fælles sag, som vi brænder for.

Vi arbejder med konkrete værktøjer fra forandringsledelse, community organizing og fagforeningsaktivisme. Med dobbelt fokus på hvordan vi bruger værktøjerne, og hvordan vi kan bruge dem i undervisningen.

Vi vender læringsrummet på hovedet og arbejder med forandringskraften gennem selv at prøve det på egen krop. Vi lover, du både bliver klar at skabe forandringer selv, men også højner evnen til at lære andre, hvordan de kan gå sammen og påvirke deres eget liv og samfundet omkring dem.

Demokratiske virksomheder og samfundsanalyser

v/ Analyse og Tal

Analyse & Tal fortæller om deres alternative virksomhedsmodel, hvor medarbejderne ejer og styrer virksomheden efter princippet “én medarbejder, én stemme” med enhedsløn til alle. De deler deres erfaringer med demokratisk ledelse i en dansk kontekst, hvor flere medarbejderejede virksomheder er begyndt at poppe op.

Analyse & Tal præsenterer deres arbejde med komplekse samfundsanalyser – fra sociale uligheder til teknologiske forandringer – og forklarer, hvorfor disse “svære tal” er afgørende for at forstå samfundets skjulte mønstre og skabe grundlag for bedre politiske beslutninger.

Oplægget inviterer til dialog om demokratiske arbejdspladser og highlights fra Analyse & Tals mange samfundsanalyser. Kom og vær med, når Edin Lind Ikanovic, Partner og analytiker gør os klogere på tallene.

Magtens ansigt – hvem bestemmer egentlig, og hvor stærkt står demokratiet?

v/ Hakon Mosbech

Hvem har egentlig magten i Danmark? Det har kæmpestor betydning for samfundet – og for dit liv. Men mange af os aner reelt ikke, hvem de mennesker er og hvordan de tænker. I oplægget her udfolder Hakon Mosbech en ny stor kortlægning af magten i Danmark, der giver svar på det spørgsmål. Han fortæller også ud fra en serie på avisen Zetland, hvor han har interviewet de mennesker, der ligger øverst på magtlisten. Det er et blik ind bag magtens kulisser.

Oplægget giver et unikt blik ind i den danske magt – og hvordan den hænger sammen med vores demokrati. Hvem bestemmer egentlig? Hvilke former for magt er der? Hvordan udøves den? Og hvad kan du selv gøre – også for at få mere magt og mere demokratisk indflydelse på dit arbejde, i dit liv og i samfundet?

Hakon Mosbech er journalist, redaktør og medstifter af avisen Zetland, der sidste år vandt Cavlingprisen

Workshops

Deltagerantallet er max. 20 på alle workshops.

Workshop 1:
Scenisk supervision – en krop i bevægelse, en tanke i opbrud, og et stærkt vi

v/ Birthe Blåbjerg

I scenisk supervision driver jeres idéer undervisningen fremad. Et genialt empowerment-værktøj, der ægger dialog og ynder diversitet. Her opstår forbindelse imellem innovative tanker og konkret handling – i en kollektiv samtale – med humor som stærk medspiller. En demokratisk træning, der risikerer at udvide dit syn på, hvad fællesskabet kan bære.

Scenerne er inspireret af konkrete situationer fra jeres egen undervisningspraksis, arbejdsliv eller øvrige liv, hvor der blev for langt imellem parterne og samtalen gik i hårdknude.

På workshoppen får du inspiration til, hvordan de etiske spørgsmål eller de strukturelle spændinger, der blokerer for en åben samtale, kan bringes til livlig debat. Og du kan være med til at undersøge de bagvedliggende tidsånder og politiske overbevisninger.

Velkommen til en HEL DAG med scenisk supervision – ja, det er en hel dags workshop.

Birthe Blåbjerg er bl.a. uddannet skuespiller, certificeret konfliktmægler, innovationskonsulent og Systemisk Familieopstiller. Hun er ekspert i at stille spørgsmål til kollektive normer og lade publikum bevæge sig fra den virkelige verden til den selvskabte og tilbage igen med nye fælles erkendelser.

Workshop 2:
Konflikter i læringsrummet – forståelse, håndtering og balance

v/ Maibritt Højgaard

Hvordan kan vi som undervisere forstå og håndtere konflikter blandt kursister – uden at stille os op som dommere? Og hvordan bevarer vi vores autoritet og neutralitet i situationer, hvor en part fremstår urimelig?

Workshoppen vil gennem eksempler, refleksion og inddragelse fokusere på:

  • Hvad er det, vi egentlig ser, når konflikter opstår i læringsrummet?
  • Kan vi arbejde forebyggende og designe et læringsrum, hvor uenigheder forbliver konstruktive?
  • Hvordan kan vi mægle in situ – altså midt i situationen – uden at sætte en formel mæglingsramme op?
  • Skal vi som undervisere altid være neutrale, eller må vi godt vise vores holdninger, når noget opleves som uacceptabelt?

Det er en interaktiv workshop, hvor du inviteres til at dele egne erfaringer og refleksioner, og der vil være plads til både undren og uenighed. Workshoppen lægger op til undersøgende samtale frem for entydige svar.

Maibritt Højgaard som er organisationspsykolog og en erfaren underviser, som igennem tiderne har oplevet mange udfordrende situationer på kurser og i workshops.

Workshop 3:
Avatar – en genvej til at nå ud til flere med AI

v/ Charlotte Cederström

Vil du gøre din undervisning mere engagerende og visuel? Med AI kan du lynhurtigt fremstille videoer med avatarer, der formidler fagligt stof. Du taster et manus, og avataren siger det, du har skrevet. Og uden at bruge et kamera. Endda på 130 forskellige sprog, så du når ud til flere!

Du lærer om, hvordan du kan oprette en avatar af dig selv. Og bruge den til at introducere et emne, forklare et begreb, eller at stille en opgave på en ny og sjov måde.

Du behøver ingen forkundskaber, men skal medbringe din egen PC. På workshoppen bruger vi udelukkende gratis webbaserede programmer. Se eksempel på video.

Du får ny inspiration til, hvordan teknologi kan gøre læringen mere levende. Og du går hjem med mindst én video, du kan bruge direkte i din undervisning.

Charlotte Cederström udvikler digital læring med fokus på brug af AI. Hun er ekspert i workshops om brug af AI-værktøjer til fremstilling af tekst, billeder, animationsfilm og video. I 2024 gennemførte Charlotte “Artificial Intelligence: Business Strategies and Applications” ved Berkeley HAAS, US.

Workshop 4:
Effektiv undervisning af neurodivergente

v/ Ronni H. Hansen

Hvorfor har loftslampen indflydelse pa læringen? Hvorfor løser kursisten ikke dine opgaver, men dem han selv finder på? Hvorfor sidder kursisten fast uden at spørge om hjælp?

På denne workshop får du forståelse af autisme og ADHD samt konkrete strategier, du kan tage i brug med det samme. Du lærer at kigge kritisk på dit undervisningsrum og tilrette dine materialer, så kursisterne ikke bare lærer faget, men også bliver kompetente mennesker, der kan tage aktivt del i debatten.

Indholdet rummer:

  • Kort introduktion til autisme & ADHD – hvordan disse kognitive profiler påvirker læring og selvopfattelse
  • Sansernes betydning for læring – sensorisk sensitivitet og tilpasning af læringsmiljøet
  • Praktisk opgave: Optimer dit eget klasserum – skab et miljø, der understøtter neurodivergente elevers behov
  • Eksekutive funktioner i undervisningen – planlægning, overblik og struktur som læringsudfordringer
  • Praktisk opgave: Gode og dårlige opgaver – identificér faldgruber og design opgaver, der skaber oplevelser af succes

Ronni H. Hansen har baggrund som specialpædagogisk lærer for autister og brænder for at hjælpe undervisere med at optimere rammerne for læring.

Workshop 5:
Kropssprog og psykologisk tryghed, der fremmer deltagelse

v/Pernille Slot

Hvordan skaber du en undervisning, hvor deltagerne føler sig trygge og engagerede? Dit kropssprog spiller en afgørende rolle – både for dig som underviser og for dine deltagere. Denne workshop giver konkrete værktøjer til at bruge kropssprog til at opbygge psykologisk tryghed og skabe et inkluderende læringsmiljø.

Du får indsigt i nonverbale signaler, teknikker til at aflæse og tilpasse dit kropssprog samt øvelser og erfaring med at skabe tryghed i undervisningen.

Workshoppen består af:

  • Kort teoretisk oplæg – hvorfor er kropssprog nøglen til tryghed
  • Praktiske øvelser – teknikker der styrker din undervisning
  • Feedback og refleksion – lær af hinanden og få tips til forbedring

Pernille Slot benyttes ofte af medierne til at analysere kropssprog og er kendt for sin humoristiske tilgang til komplekse emner. Hun tager udgangspunkt i det, der er i rummet, så vær klar til at blive klogere på dig selv… og dine medkursister

Workshop 6:
"Undervis i ”strategier for indflydelse”

v/ Karsten Ekvall Fischer

FIU er på banen med et spritnyt undervisningskoncept, som sætter spot på tillidsvalgtes strategier for indflydelse. Konceptet består af PP, videoer og en underviserguide. På workshoppen introduceres du til materialet og inspireres til, hvordan du selv kan bruge det.

Der findes mere eller mindre velegnede strategier, når vi søger indflydelse på arbejdspladsens forhold. Vi skelner mellem kamp-strategien, system-strategien og fællesskabs-strategien og giver bud på, hvornår hver strategi er velegnet. Der er især graden af tillid mellem tillidsvalgte og ledelse, der afgør det.

På workshoppen vil vi arbejde i et teach-the teacher format med emnerne:

  • Gennemgå og drøfte konceptets primære indholdselementer: ”Indflydelse og tillid”, ”Arenaer for indflydelse”, ”Strategier for indflydelse” og ”Vores involvering påvirker valg af strategi”
  • Reflektere over konceptets krav til den pædagogiske proces, herunder styrker og svagheder ved konceptet
  • Overvejelser om, hvordan konceptet kan indgå i vores undervisning

Karsten Ekvall Fischer er sociolog og har udviklet konceptet i samarbejde med FIU i løbet af 2024-25.

Workshop nr. 7:
Demokratisk pædagogik: styrk deltagernes demokratiske handlekompetencer

v/ Ane Riis Svendsen og Galit Peleg

Det kræver mod at deltage i demokratiet. Men også færdigheder som at lytte, turde tage ordet, være nysgerrig på holdninger og at vi har både empati og handlekraft. Det kan vi understøtte gennem den måde, vi underviser på. Fx kan vi tilgodese forskellige muligheder for at deltage i undervisning og skabe trygge rum for dialog og gå nysgerrigt og undersøgende frem. Og vi kan sikre at eleverne går fra undervisningen med nye perspektiver på, hvordan de kan handle og skabe forandring.

Med afsæt i Arbejdermuseets undervisningspraksis og demokratisk pædagogik får du inspiration og værktøjer, du kan bruge i din egen undervisning. Du vil blive klogere på:

  • Dilemmabaseret undervisning, der styrker empati og holdningsafklaring.
  • Æstetiske og kreative øvelser, der skaber dialog og fremmer deltagelsesmuligheder.

Workshoppen veksler mellem oplæg, øvelser og refleksion.

Ane Riis Svendsen og Galit Peleg er begge undervisningsansvarlige på Arbejdermuseet og ansat i Videncenter for eksterne læringsmiljøer, Skoletjenesten.

Tilmelding til workshops

Workshops

Vælg workshops den 12. august 2025

Formiddags workshops
Eftermiddags workshop

Dine oplysninger

Materialer & Din læring

Her kan du finde materialer fra de forskellige oplægsholdere og workshopundervisere, når workshoppen er overstået.